نکات کاربردی قرارداد ها
نوشته شده توسط : animoshaver

 

مضاربه عقدی است که بموجب آن یکی از متعاملین سرمایه می دهد باقید اینکه طرف دیگر با آن تجارت کرده ودر سود آن شریک باشند صاحب سرمایه مالک و عامل مضارب نامیده می شود.
سهم هریک ازمالک و مضارب درمنافع باید جزءمشاع ازکل ازقبیل ربع یاثلث وغیره باشد.
به عبارت ساده تر اینطور باید تعیین گردد: مضارب (عامل انجام کار) مستحق یک دوم یا یک سوم یا یک چهارم و.... از منافع حاصله خواهد بود.
و برای سهم مالک هم اینطور باید تعیین گردد
نکته: در صورت عدم رعایت مقررات شرعی و قانونی این عقد، امکان تبدیل شدن به معامله ربوی هست درنتیجه برای همین و برای جلوگیری از گرفتار شدن به ربا، قبل از انعقاد معامله و عندالزوم تنظیم قرارداد مضاربه یا قراردادهایی با این موضوع، نسبت به شرایط قانونی عقد مضاربه علم داشته باشید


 

هرگاه پارگی و از بین رفتن بکارت دختر و بدون رضایت او صورت گرفته باشد موجب ضمان مهرالمثل است.
تعریف مهرالمثل:
از نظر حقوقي مهرالمثل، به مهري گفته مي‌شود كه به موجب قرارداد تعيين نشده بلكه مقدار آن بر حسب عرف و عادت و با توجه به وضع زن و حال زن از حيث، شرافت خانوادگي و ساير صفات (از جمله تحصیلات، زیبایی و...) و وضعيت او نسبت به امثال و موقعيت خانوادگي و اجتماعي وي تعيين مي‌شود.


هیچ یک از طرفین یک قرارداد نمی توانند برای ورثه خود مستقیما ایجاد تکلیف نمایند.بطور مثال در ، قراردادهای مشارکت در ساخت بنا نمی توان شرط کرد که در صورت فوت سازنده یا مالک، ورثه آنها متعهد به انجام تعهدات باقیمانده می باشند.تکالیف و تعهدات اشخاص ممکن است به روش غیرمستقیم به ورثه منتقل شود اما هیچ کس نمی تواند برای ورثه خود بصورت مستقیم ایجاد تعهد نماید.(مقاله مشاوره قراردادها را از اینجا مطالعه نمایید)


 

سفته ای که بابت ضمانت حسن انجام کار گرفته شده ولی نه در قرارداد کار و نه در خود سفته تضمینی بودنش قید نشده رو میشه به اجرا گذاشت؟
بله. حتی اگر نه در سفته  و نه در قرارداد بین دو طرف قید نشده باشه که سفته ها صرفا برای ضمانت حسن انجام کاره، وجود سفته دلیل بر بدهکار بودن اون فرده و میشه سفته رو وصول کرد.
اما دقت کنید، اگه ضمانتی بودن سفته در متن خودش یا در متن قرارداد ذکر شده باشه فقط زمانی میشه وصولش کرد که عدم حسن انجام کار رو ثابت کنید.


 

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه های مختلف همچون مشاوره قرارداد ها، مشاوره شرکت ها، مشاوره مالیاتی، مشاوره اسناد تجاری، مشاوره اقتصادی و ... اپلیکیشن حقوقی آنی مشاور را روی گوشی تلفن همراه خود نصب نمایید و از امکانات اپلیکیشن در هز زمان و در هر مکانی استفاده نمایید





:: برچسب‌ها: مالیات،مشاوره مالیاتی،مشاوره حقوقی،قرارداد، ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: